RSMH:s remissvar historiskt

Historiska remissvar

 

Våra remissvar 2023

RSMH:s yttrande över betänkandet Ett stärkt och samlat skydd av välfärdssystemen (SOU 2023:52)

Viktigt att inte kampen mot kriminella gör välfärdssystemen mer otillgängliga för behövande
RSMH stödjer givetvis att den som uppsåtligen vilseleder det allmänna i syfte att utfå och konsumera förmåner man inte har rätt till hålls ansvarig för brott och att brottsförebyggande insatser och rutiner tillförs välfärdssystemets administratörers verksamhet. Likaså önskar även RSMH att felaktiga utbetalningar som ofta resulterar i återkrav mot utsatta människor med obefintliga ekonomiska marginaler minskar. Vad RSMH fruktar är dock att bieffekterna av utredningens förslag och dagens fokus på kontroll och mer komplext ansökningsförfarande för den som önskar ta sina rättigheter i välfärdssystemet i anspråk leder till utmaningar och högre trösklar för människor med psykisk ohälsa och funktionsnedsättningar.

RSMH:s yttrande över promemorian Uppdrag att möjliggöra bättre tillgång till hälso- och sjukvård i hela landet genom främjande av etablering i glesbygd (Ds 2023:23)

Alla som bor i Sverige ska ha samma möjlighet att vid behov få tillgång till god hälso- och sjukvård.
Förutsättningarna att kunna vända sig till hälso- och sjukvårdens verksamheter måste så långt det är möjligt utjämnas, då endast vårdbehoven ska avgöra insatsernas omfattning och karaktär och inte var i landet man bor eller vem man är. Även andra hinder mot att den enskilde ska få del av vården såsom, ekonomiska, sociala och kulturella måste från samhällets sida undanröjas men också då geografiska hinder. Vårdresurserna ska med andra ord vara geografiskt rättvist fördelade. RSMH välkomnar därför föreliggande utredning.

RSMH ställer sig inte i grunden på något sätt kritiska till privatiseringar men önskar ett mycket tydligare fokus på kvalitet snarare än ekonomi och ”utökade marknader” vid upphandlingar framöver samt frekventa utvärderingar ur ett patientperspektiv. RSMH skulle uppskatta en dialog om faktiska utfall för patienter, vårdtagare och ”välfärdskonsumenter” hellre än en alltför vanligt förekommande verklighetsfrämmande ideologisk tuppfäktning.

RSMH:s yttrande över betänkandet Från delar till helhet – Tvångsvården som en del av en sammanhållen och personcentrerad vårdkedja (SOU 2023:5)

Viktigt förslag för att inte falla mellan stolarna vid psykisk ohälsa och skadligt bruk (missbruk)
Ett övergripande förslag i utredningen är att insatserna till personer med skadligt bruk och beroende ska bli mer samordnade, behovsanpassade och personcentrerade. Dessa syften ligger i linje med fundamentala etiska värden och adresserar de problembilder som våra medlemmar mött, uttryckt stark frustration över och emellanåt förorsakat att de blivit utan god vård och stöd med ibland katastrofala följder som resultat.

Ett liv präglat av ett stort lidande, försämrad livskvalitet, utanförskap, en avsaknad av en trygg boendesituation och skälig ekonomi, socialt sammanhang, mening och sysselsättning är inte värdigt någon och därav välkomnar RSMH denna utrednings ambition att ta ett krafttag för en utsatt grupp..

RSMH:s yttrande över Statens skolverks förslag till nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet 2023–2027

Avgörande brister i Skolverkets förslag
För de yngre är RSMH ytterst tveksam till värdet med utökad ”skärmtid” och undrar på vilken grund Skolverket kommit fram till att detta är en bra idé? Någon erfarenhetsmässig kunskap till stöd för det har i varje fall inte RSMH.

Likt övriga inom Funktionsrätt Sverige hade även RSMH förväntat sig att ett särskilt fokus skulle ligga på de delar som rör just digitala verktyg för stödinsatser och informellt stöd i skolan till barn och unga med olika behov och förutsättningar utifrån rastret social och psykisk hälsa.

Bristen i detta är inte bara generellt beklaglig utan i RSMH:s ögon ett direkt svek mot barn och unga med utmaningar i psykisk hälsa och psykiska funktionsnedsättningar. Ännu en strategisk brytpunktsmöjlighet för att stämma i bäcken istället för i ån i utsatta ungas resa mot livslångt utanförskap fuskas därmed bort i detta hafsverk av Skolverket.

Med mildast möjliga språkbruk är det med andra ord RSMH:s bestämda uppfattning att den föreslagna strategin i detta avseende måste kompletteras och revideras innan något annat sker.

 

Våra remissvar 2022

RSMH:s yttrande över betänkandet God tvångsvård – trygghet, säkerhet och rättssäkerhet i psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård (SOU 2022:40)

RSMH är av den bestämda uppfattningen att omfattningen av tvång mot människor med psykisk ohälsa i Sverige är ett kvitto på samhällets oförmåga att möta människor där de är på ett konstruktivt och respektfullt sett. I väntan på genomgripande reform finns här dock förslag av värde i nuet.

RSMH:s yttrande: Nästa steg – ökad kvalitet och jämlikhet i vård och omsorg (SOU 2022:41)

RSMH vill framföra sitt tack till utredarna för ett väl genomfört arbete i att ta fram en särskild äldreomsorgslag som ska komplettera socialtjänstlagen (2001:453). De skärpta förslagen kom-mer att höja kvaliteten i vården och bidra till en likvärdighet i alla regioner. Det ska inte få före-komma skillnader i vård till följd av att man bor i olika ändar av landet.

RSMH:s yttrande: Straffansvar för psykiskt våld (DS 2022:18)

RSMH instämmer i att psykiskt våld leder till svåra konsekvenser för den som utsätts och att det därav finns ett behov av att synliggöra detta straffrättsligt. Det är vidare ytterst värdefullt att fler grupper kommer inkluderas med detta förslag, som våld i ungas relationer, våld mot äldre samt inte minst personer med funktionsnedsättningar. .

RSMH:s yttrande över Departementspromemorian Ytterligare skattesänkningar för personer med sjukersättning och aktivitetsersättning (Fi2022/01284)

Enligt förslaget ska skattereduktionen för personer med sjukersättning och aktivitetsersättning förstärkas ytterligare så att den skillnad som finns i beskattning av dessa inkomster och av arbetsinkomster tas bort. RSMH ställer sig bakom förslaget i stort, men har förslag på vissa ändrade formuleringar.

RSMH:s yttrande över betänkandet Börja med barnen! Följa upp hälsa och dela information för en god och nära vård (SOU 2021:78)

RSMH har genom NSPH och Funktionsrätt ställt sig bakom två gemensamma yttranden där betänkandets förslag i detalj bryts ned. I RSMH:s kompletterande egna yttrande betonas särskilt för RSMH viktiga delar av betänkandet samt utmaningar för en jämlik vård, stöd och skola för unga mot bakgrund av region-/kommunindelningen i Sverige.

 

Våra remissvar 2021

RSMH:s yttrande över Utredningen om sjuk- och aktivitetsersättningen samt förmåner vid rehabiliterings betänkande En sjukförsäkring med prevention, rehabilitering och trygghet (SOU 2021:69)

RSMH ser positivt på merparten av de förslag som i betänkandet ges mot bakgrund av den skarpa kritik förbundet riktat mot utformningen och tillämpningen av socialförsäkringssystemet i relation till människor med psykisk ohälsa och funktionsnedsättning. RSMH tillstyrker därför merparten av utredningens förslag, men förväntar sig mer i samma riktning – så snart som möjligt är – för att en effektiv och human socialförsäkring i Sverige ska kunna komma till stånd.

När behovet får styra – ett tandvårdssystem för en mer jämlik hälsa, SOU 2021:8

RSMH anser att utredningen borde ha lagt ett mera långtgående förslag till samordning av tandvårdssystemet med hälso- och sjukvårdens system. Ett sådant system bör ha folkhälsomålsättningar – inte tandhälsomålsättningar. De förslag som utredningen lagt fram har inte en hållbarhet i ett längre tidsperspektiv.

En gemensam angelägenhet, Jämlikhetskommissionen, SOU 2020:46

RSMH delar bilden av att det sönderfallande social- och sjukförsäkringssystemet har lett till kraftiga försämringar för människor som inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande, exempelvis på grund av psykisk ohälsa. Jämlikhetskommissionens förslag är otillräckliga.

Mått på bostadsbristen, Boverkets rapport 2020:2021

Boverkets förslag behöver kompletteras med mått på bostadsbristen för personer med särskilda behov. Oavsett psykisk ohälsa eller beroendeproblematik har människor rätt till en bostad med anpassad stödnivå. Då måste också behovet av bostäder för personer med funktionsnedsättning och äldre kunna mätas.

Fast omsorgskontakt i hemtjänsten, SOU 2020:70

RSMH är kritiskt till att uppdraget endast gällt fast omsorgskontakt för äldre med hemtjänst. Förslagen borde gälla alla som har hemtjänst, exempelvis också människor med långvarig och allvarlig psykisk ohälsa med funktionsnedsättning.

En ny socialtjänstlag, SOU 2020:47
RSMH ser stora brister i förslaget till ny Socialtjänstlag och ser tyvärr att förslaget skulle
försämra en redan svår situation för personer med allvarlig och långvarig psykisk ohälsa.

 

Våra remissvar 2020

LSS och assistansersättningen
Något kraftfullt måste göras för att uppnå en jämlik hantering av
gruppen med allvarlig och långvarig psykisk ohälsa. Det kräver förtydliganden
i den föreslagna lagen när det gäller personkrets 3 i första kapitlets första paragraf.

Svårbehandlade självskadebeteenden som nationell högspecialiserad vård.

RSMH säger nej till förslaget om tre högspecialiserade vårdenheter för svårbehandlat självskadebeteende, som ju inte är en specifik biologiskt grundad sjukdom. Vårdgivarna bör undvika att tvinga iväg brukarna långt från sina invanda hemmiljöer.

Svårbehandlade ätstörningar som nationell högspecialiserad vård.

RSMH säger nej till förslaget om fem högspecialiserade vårdenheter för svårbehandlade ätstörningar. Det behövs en lyhördhet för patientens bakgrund. Rätt hjälp kan bättre erbjudas utifrån patientens trauman.

Personcentrerat och sammanhållet vårdförlopp Schizofreni – förstagångsinsjuknande.
Vård och behandling i psykiatrin ska alltid och i alla sammanhang utgå från den enskilde individen, det är RSMH:s bestämda uppfattning. Därför är vi tveksamma till om standardiserade vårdförlopp alls bör användas i psykiatrin.

 

Våra remissvar 2019

Styrkraft i funktionshinderspolitiken (SOU 2019:23).
Utredningen talar brett om förbättrad samverkan men är tyvärr väldigt tom på konkret innehåll. Det saknas politisk vilja, ambitioner och kraft bakom funktionshinderspolitiken.

Komplementär och alternativ medicin och vård (SOU 2019:28 och SOU 2019:15).
Med viss försiktighet stöder RSMH ny lag som reglerar användandet av komplementär och alternativ vård vid allvarliga sjukdomar. Ingen människa ska kunna luras till behandlingar som inte är verksamma.

Nationell handlingsplan för ökad patientsäkerhet i hälso- och sjukvården 2020-2024.
Socialstyrelsen har inte alls gått igenom den psykiatriska vården och omsorgen. Därför är vi starkt kritiska till förslaget om handlingsplan för ökad patientsäkerhet. Det saknas även en analys av hela barn- och ungdomsvården.

Transportstyrelsens föreskrifter om medicinska krav för innehav av körkort.
Utöver psykiatrer ska andra specialistkompetenta läkare kunna utfärda intyg för innehav av körkort. Detta oavsett specialistområde men de ska ha god kännedom om patientens sjukdom. RSMH säger ja till förändringen.

Stärkt kompetens i vård och omsorg. Reglering av yrket undersköterska (SOU 2019:20).
RSMH stöder förslaget om skyddad yrkestitel för undersköterskor. Idag finns brister inom bemötande, kunskap om diagnoser,  kunskap om omvårdnad och omsorg samt förmåga att göra olika bedömningar.

Tydligare ansvar och regler för läkemedel (SOU 2018:89).
RSMH vill att reglerna för läkemedel ska bli tydligare, men tror inte att förslagen är tillräckliga. RSMH har länge varit kritiska till utvecklingen av läkemedelsmarknaden. Brukarna borde ha mer att säga till om, också i denna utredning.

Förslag till en nationell institution för mänskliga rättigheter i Sverige (Ds 2019:4).
RSMH välkomnar förslaget om en nationell institution för de mänskliga rättigheterna. RSMH föreslår att det inom Rådet för de mänskliga rättigheterna ska finnas särskild kompetens när det gäller psykisk funktionsnedsättning.

Agenda 2030 och Sverige: Världens utmaning – världens möjlighet (SOU 2019:13).
Psykisk ohälsa är den största utmaningen för en socialt hållbar utveckling i Sverige idag, och frågan behöver lyftas högre på dagordningen. RSMH stöder annars de flesta förslagen för hälsa och jämlikhet i arbetet med Agenda 2030.

 

Våra remissvar 2018

Otillåten egendom och hot i rättspsykiatrisk och psykiatrisk tvångsvård.
RSMH:s yttrande över Socialstyrelsens rapport Otillåten egendom och hot inom den psykiatriska tvångsvården och den rättspsykiatriska vården.

Tvångsåtgärder mot barn i psykiatrisk tvångsvård.
RSMH:s yttrande över betänkandet För barnets bästa? Utredningen om tvångsåtgärder mot barn i psykiatrisk tvångsvård (SOU 2017:111).

Stärkt ställning och bättre levnadsvillkor för transpersoner.
RSMH:s yttrande över betänkandet Transpersoner i Sverige – Förslag för stärkt ställning och bättre levnadsvillkor (SOU 2017:92).

Finansiering, subvention och prissättning av läkemedel.
RSMH:s yttrande över betänkandet Finansiering, subvention och prissättning av läkemedel (SOU 2017:87).

Stärkt integritet i Rättsmedicinalverkets verksamhet.
RSMH:s yttrande över betänkandet Stärkt integritet i Rättsmedicinalverkets verksamhet (SOU 2017:80).

Nationella riktlinjer för vård och stöd vid schizofreni.
RSMH:s yttrande över remissversionen av Socialstyrelsens förslag till Nationella riktlinjer för vård och stöd vid schizofreni och schizofreniliknande tillstånd.

 

Våra remissvar 2017

Kommissionen för jämlik hälsas slutbetänkande. RSMH:s yttrande över Kommissionen för jämlik hälsas slutbetänkande Nästa steg på vägen mot en mer jämlik hälsa (SOU 2017:47).

Delaktighet, jämlikhet och effektivitet i hjälpmedelsförsörjningen.
RSMH:s yttrande över Hjälpmedelsutredningens betänkande På lika villkor! – delaktighet, jämlikhet och effektivitet i hjälpmedelsförsörjningen (SOU 2017:43).

Utökade möjligheter till utbyte av läkemedel.
RSMH:s yttrande över departementspromemorian Utökade möjligheter till utbyte av läkemedel (Ds 2017:29).

Betänkande om kunskapsbaserad och jämlik vård.
RSMH:s yttrande över betänkandet Kunskapsbaserad och jämlik vård. Förutsättningar för en lärande hälso- och sjukvård (SOU 2017:48).

Betänkande om god och nära vård.
RSMH:s yttrande över delbetänkandet God och nära vård (SOU 2017:53).

Betänkande om stärkt handläggning.
RSMH:s yttrande över betänkandet Samlad kunskap — stärkt handläggning (SOU 2017:25).

Rätten till sjukpenning i avvaktan på beslut.
RSMH:s yttrande över promemorian Sjukpenning i avvaktan på slutligt beslut (Ds 2017:4).

Delbetänkande om Jämlik Hälsa.
RSMH:s yttrande över delbetänkandet För en god och jämlik hälsa – En utveckling av det folkhälsopolitiska ramverket (SOU 2017:4) av Kommissionen för jämlik hälsa.

Förslag om förstärkt rehabilitering med fokus på arbetsgivare.
RSMH:s yttrande över departementspromemorian Förstärkt rehabilitering för återgång i arbete (Ds 2017:9).

Förslag till Nationella riktlinjer – Ångest och depression.
RSMH:s yttrande över Remissversionen av Socialstyrelsens förslag till Nationella riktlinjer för vård vid depression och ångestsyndrom.

Förslag kring försäkringsmedicinska utredningar.
RSMH:s yttrande över PM Ansvar för de försäkringsmedicinska utredningarna (Ds 2016:41).

 

Våra remissvar 2016

Funktionshinderpolitik för ett jämlikt och hållbart samhälle. RSMH:s yttrande över Förslag till funktionshinderpolitik för ett jämlikt och hållbart samhälle.

Frågor om vårdgivares systematiska patientsäkerhetsarbete. RSMH:s yttrande över Förslag till Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd  om vårdgivares systematiska patientsäkerhetsarbete (4.1.1-14325/2016)

Frågor om privata sjukförsäkringar. RSMH:s yttrande över promemorian Privata sjukvårdsförsäkringar inom offentligt finansierad hälso- och sjukvård (Ds 2016:29).

Förbud mot privata universitetssjukhus. RSMH:s yttrande över Driftsformer för universitetssjukhus (Ds 2016:28).

Barnkonventionen föreslås inkorporeras som svensk lag. SMH:s kompletterande yttrande – till de gemensamma yttranden som beretts tillsammans med NSPH och Funktionsrätt Sverige – över betänkandet Barnkonventionen blir svensk lag (SOU 2016:19).

Förslag om effektivare vård. RSMH:s yttrande över slutbetänkandet Effektiv vård (SOU 2016:2).

Förslag om nytt system för klagomål i vården. RSMH:s yttrande över slutbetänkandet Nya perspektiv i klagomål och tillsyn (SOU 2015:102).

Förslag om koncentration av högspecialiserad vård. RSMH:s yttrande över betänkandet Träning ger färdighet (SOU 2015:98).

Stöd vid nedsatt beslutsförmåga. RSMH:s yttrande över betänkandet Stöd och hjälp till vuxna vid ställningstaganden till vård, omsorg och forskning (SOU 2015:80).

Handikappersättning och vårdbidrag föreslås utgå. RSMH:s yttrande över promemorian Reformerade stöd till barn och vuxna med funktionsnedsättning (Ds 2015:58)

Skydd för vuxna i internationella situationer. RSMH:s yttrande över betänkandet Skydd för vuxna i internationella situationer – 2000 års Haagkonvention (SOU 2015:74).

Förebyggande och behandling av spelmissbruk. RSMH:s yttrande över Förebyggande och behandling av spelmissbruk (Ds 2015:48).

Ett tandvårdsstöd för alla. Yttrande över utredningen om ett förbättrat tandvårdsstöds slutbetänkande Ett tandvårdsstöd för alla – fler och starkare patienter (SOU 2015:76).

 

Våra remissvar 2015

Kostnadsfria läkemedel för barn. Yttrande över Kostnadsfria läkemedel för barn (Ds 2014:42).

Moderniserad studiehjälp. Yttrande över 2012 års studiehjälpsutrednings betänkande Moderniserad studiehjälp (SOU 2013:52)

Översyn av lagen om bostadsanpassningsbidrag. Yttrande över Översyn av lagen om bostadsanpassningsbidrag m.m. (Rapport 2014:38).

Mer trygghet och bättre försäkring. Yttrande över den Parlamentariska socialförsäkringsutredningens slutbetänkande Mer trygghet och bättre försäkring (SOU 2015:21).

 


Vi påverkar

Ditt stöd hjälper människor att återhämta sig från psykisk ohälsa – ge din gåva nu 

Vi påverkar

RSMH bedriver påverkansarbete och opinionsbildning för psykisk hälsa och mot ofrivlilig ensamhet.

RSMH skapar förändring som räknas. Vi arbetar tillsammans för allas rätt till den vård och det stöd som krävs för ett gott liv. Vi arbetar för att alla får rätt till delaktighet, inflytande och en meningsfull tillvaro. Våra medlemmar är vår kraft, vi tror på styrkan i våra gemensamma insatser. Tillsammans blir vår röst starkare.

Sedan 1967 har vi kämpat för en värld där ingen behöver känna sig ensam eller osynlig. En värld där psykisk hälsa prioriteras, och där alla får det stöd de har rätt till. En rörelse med en stolt historia som agerar för att forma morgondagen.

Att bli medlem i RSMH
är det ultimata stödet


Remissvar

Ditt stöd hjälper människor att återhämta sig från psykisk ohälsa – ge din gåva nu 

Vi påverkar

Remissvar ger resultat på lång sikt

När regering, riksdag och olika myndigheter gör utredningar som berör psykisk ohälsa är RSMH ofta remissinstans. Att svara på remisser kan ge viktiga resultat på lång sikt. RSMH har varit med om att driva igenom viktiga reformer, såsom personligt ombud. En stor del av RSMH:s medlemmar har egen erfarenhet av psykisk ohälsa och vi har hög trovärdighet i dessa frågor.

Ladda ner och läs RSMH:s remissvar

RSMH samverkar med andra brukarorganisationer för att få större tyngd bakom våra krav. Det händer ofta att vi ställer oss bakom gemensamma remissvar från till exempel Funktionsrätt Sverige eller NSPH (Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa).

Här hittar du remissvar som RSMH skrivit under 2025. Klicka på överskriften för att läsa varje svar som pdf.

Läs RSMH:s yttrande över betänkandet Ett mer ändamålsenligt stöd till barn och vuxna som är anhöriga (SOU 2024:60) 

Läs remissvar från tidigare år

RSMH:s remissvar 2024

Här hittar du remissvar som RSMH skrivit under 2024. Klicka på överskriften för att läsa varje svar som pdf.

 

RSMH:s yttrande över förslag till föreskrifter om ändring i Skolverkets föreskrifter och allmänna råd (SKOLFS 2021:28) om fjärrundervisning

RSMH önskar principiellt delaktighet och lärande för alla skolans elever likväl som möjligheten att få växa in i nya sammanhang och ett ökat ansvar för sitt liv och sin framtid. Därför vill man till Skolverket understryka att kvalitet i undervisning och elevens arbetsmiljö från elevens perspektiv vid fjärrundervisning är problematisk att följa och följa upp. Även om möjligheten till fjärrundervisning kan vara en av flera kloka alternativa och kompletterande lösningar för att möjliggöra en fungerande skolgång utmaningar till trots bär den dock med sig ett ökat avstånd till mellanmänsklig social kontakt som de flesta faktiskt behöver. Risken finns att ett avstånd till en i grunden positiv fysisk närvaro med lärare och klasskamrater fördjupas och förlängs. På detta behöver man vara vaksam och stödja skolorna till en bra hantering av vid de expanderade möjligheterna till fjärrundervisning.

 

NSPH:s, Attentions, Schizofreniförbundets och RSMH:s gemensamma yttrande över betänkandet Nätt och jämnt – Likvärdighet och effektivitet i kommunsektorn (SOU 2024:50)

Utredningen har generellt sett över särskilda ”öronmärkta” statliga bidrag till kommunerna och föreslår bland annat att särskilda medel till Personligt Ombud (PO) slopas

RSMH med flera uppfattar att utredningen i praktiken föreslår att kasta ut barnet med badvattnet utan seriös konsekvensanalys. Föreslagen förenkling är ogenomtänkt, oansvarig och groteskt oseriös då det är tydligt att utredningen dels inte haft tillräcklig insyn eller kunskap kring verksamheten personligt ombud, dels inte har gjort en konsekvensanalys av de förslag som de nu lämnar. De som får stöd av PO är människor med omfattande psykiska funktionsnedsättningar i behov av långsiktigt och samordnat stöd från samhället. Att tänka sig att alternativ till PO bara ska kunna improviseras fram på en höft av kommunerna efter ”eget” intresse är ett sjukt vågspel med tusentals utsatta svenskars liv och hälsa.

 

RSMH:s yttrande över betänkandet En utvärdering av förändringar i sjukförsäkringens regelverk under 2021 och 2022 (SOU 2024:26) 

Utredningen har inom snäva ramar vad gäller tid och direktiv sökt utvärdera de senaste årens förändringar i sjukförsäkringens regelverk.

RSMH med flera uppfattar att utredningen inte riktigt hamnat rätt utifrån att se helhet och väga in den komplexitet som sjukförsäkringens regelverk adresserar. Dess förslag att i princip ”återställa” sjukförsäkringen till dess utformning anno 2008 med ”stupstock” och allt är undermåligt motiverat och något RSMH å det starkaste avråder från. De begränsade förbättringar som införts i dagens system 2021/2022 behöver breddas och fördjupas och frågan förtjänar en bred parlamentarisk utredning för ett hållbart och långsiktigt svar.

 

RSMH:s yttrande över betänkandet Växla yrke som vuxen – en reformerad vuxenutbildning och en ny yrkesskola för vuxna (SOU 2024:16) 

För att bredda utbudet av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå, föreslår utredningen bland annat att det ska inrättas en ny utbildningsform inom det offentliga utbildningsväsendet. Utbildningsformen ska benämnas yrkesskola. Yrkesskolan ska ha sin utgångspunkt i yrkeshögskolemodellen och inte ingå i skolväsendet.

RSMH välkomnar att fler vägar öppnas för att bygga kunskap och kompetens relevant för riktiga jobb på arbetsmarknaden och att ”växla yrke” som vuxen. Samtidigt är man något betänksam inför vissa förslag och skrivningar som synes nedprioritera unga vuxna som fått bristfälligt stöd att komma igenom den vanliga grund- och gymnasieskolan.

 

RSMH:s yttrande överbetänkandet Uppföljning för utveckling – ett hållbart system för samlad kunskap om villkoren för barn och elever med funktionsnedsättning i förskola och skola (SOU 2023:95)

Utredningen om Mer kunskap om barn och elever med funktionsnedsättning i skolväsendet föreslår här vilka uppgifter som ska samlas in om villkoren för barn och elever med funktionsnedsättning i skolväsendet och hur detta bör göras. Dess uppdrag rörde alla typer av funktionsnedsättningar och samtliga skolformer från förskola till kommunal vuxenutbildning.

RSMH välkomnar att utredningen kommit till stånd, men hade önskat ett bredare anslag och att exempelvis problematisk skolfrånvaro utforskats i relation till de frågor utredningen söker besvara. RSMH förväntar sig inte att skolan ensam löser alla sociala och hälsorelaterade utmaningar i det svenska samhället. Men, där den inte ensam är uppgiften vuxen för att barns rätt till utbildning ska kunna garanteras till fullo måste andra resurser kunna komma in i spel från socialtjänst, socialpsykiatri, habilitering, hälso- och sjukvård med flera och nära samverkan fungera på riktigt och i närtid. För att detta ska kunna åstadkommas behövs kunskap. Utredningen har här bidragit, men inte fått fram alla bitar till det pussel som måste läggas.

 

RSMH:s yttrande över Domstolsverkets promemoria Muntlig förhandling i allmän förvaltningsdomstol (DOV 2023/268)

Arbetsgruppen på myndigheten föreslår lagändringar för ökad flexibilitet för kammarrätter att anpassa handläggning i mål till vad man bedömer vara lämpligast i det enskilda fallet. Konkret innebär här förslagen att rätten till muntlig förhandling i kammarrätt i vissa fall blir mindre om videoupptagningar kan användas vid muntliga förhandlingar i förvaltningsrätt.

RSMH avstyrker förslagen med hänvisning till att den presenterade konsekvensutredningen är för snäv och tunn. Frågan förtjänar en mer grundläggande utredning än en tunn myndighetspromemoria som inte på djupet adresserar integritets- och rättssäkerhetsfrågor för utsatta grupper.

 

RSMH:s yttrande över Departementspromemorian Karenstak och högriskskydd – en översyn av karensavdraget och förslag på utökade undantag (Ds 2023:33)

Arbetsgruppen på Socialdepartementet föreslår marginella förbättringar rörande karens och högkostnadsskydd vid sjukpenning.

RSMH välkomnar och tillstyrker förbättringsförslagen. Men, någon gång måste man nog sluta sminka grisen när det gäller vårt socialförsäkringssystem om de RSMH företräder på allvar och över tid ska kunna förlita sig på det.

 

RSMH:s yttrande över betänkandet För barn och unga i samhällsvård (SOU 2023:66)

Utredningen om barn och unga i samhällets vård har sökt ta fram förslag som utgår från vad barn och unga med erfarenheter av samhällsvård själva uttrycker. För att få underlag till det har utredningen tagit fram en beskrivning av vad som behöver bli bättre i dagens samhällsvård med fokus på vårdkedjan och barns och ungas delaktighet.

RSMH välkomnar att utredningen tagit sin naturliga utgångspunkt i att tillfråga dem det berör; barnen. Vi upplever dock att när det kommer till frågan om åtgärder tilldelas den värdefulla och viktiga kunskap som barnen tillfört inte tillräckligt mycket uppmärksamhet. Inte heller mynnar barnens feedback ut i förslag till adekvata lösningar från utredningen med potential att adressera de brister de påtalar. Utredningen föreslår visserligen ett antal i sig viktiga lagförslag, men synes i övrigt mest lappa och laga ett extremt undermåligt befintligt system. RSMH saknar såväl ett genuint förankrat barnrättsperspektiv som den kraftfulla ambitionshöjning som vi menar är nödvändig. RSMH förespråkar nödvändigheten av ett paradigmskifte om man på allvar vill fullfölja de stora ambitioner som trots allt emellanåt glimrar förbi i utredningen.

 

RSMH:s yttrande över betänkandet Rätt förutsättningar för sjukskrivning (SOU 2023:48)

Utredningen om läkarintygets betydelse i sjukpenningärenden har utrett läkarintygets betydelse i sjukpenningärenden och betydelsen av samarbete mellan professioner inom hälso- och sjukvården för läkares arbete med sjukskrivning
Den psykiska ohälsan ökar och kostnaden för sjukskrivningar orsakade av psykisk ohälsa beräknas kosta samhället hela 32,6 miljarder och kurvan pekar uppåt. I år förväntas andelen sjukskrivningar på grund av psykisk ohälsa ligga på 46 procent, att jämföra med 2015 års siffror på 30 procent. Bakom de höga sjuktalen finns ett oerhört stort mänskligt lidande.RSMH är övertygade om att man genom rätt stödinsatser i tidigt skede kan minska den oroväckande utvecklingen med ökad psykisk ohälsa som anledning till långtidssjukskrivning. RSMH är inte lika övertygad om att denna utredning tar in hela bilden eller presenterar en effektiv och hållbar lösning för hela den aktuella samhällsutmaningen.

Läs remissvar från tidigare år

Att bli medlem i RSMH
är det ultimata stödet


Nollvision mot tvångsåtgärder

Ditt stöd hjälper människor att återhämta sig från psykisk ohälsa – ge din gåva nu 

Vi påverkar

RSMH kräver en nollvision för tvångsåtgärder

Sedan 1967 har RSMH kämpat för lika rättigheter – oavsett psykisk hälsa, socialt välstånd eller diagnos. Vi har lyssnat på ropen från tvångsvården i många år – och vi har fått nog. Ingen ska behöva kränkas i vårdens namn. Nu kräver vi att regeringen tar fram en nationell strategi med förslag till hur en nollvision för tvångsåtgärder kan utformas. En mer medmänsklig vård är möjlig!

Skriv under mot bältesläggning

Sedan 1967 har RSMH kämpat för lika rättigheter – oavsett psykisk hälsa, socialt välstånd eller diagnos. Vi har lyssnat på ropen från tvångsvården i många år – och vi har fått nog. Ingen ska behöva kränkas i vårdens namn. Nu kräver vi att regeringen tar fram en nationell strategi med förslag till hur en nollvision för tvångsåtgärder kan utformas. En mer medmänsklig vård är möjlig!

Jag vill skriva under

Här är RSMH:s krav till beslutsfattarna

RSMH kräver att regeringen formulerar en nollvision tvångsåtgärder. Det gäller såväl fastspänning i bälte som tvångsmedicinering och isolering. Det långsiktiga målet bör vara att metoderna fasas ut till förmån för mer moderna och humana metoder. I den här kampanjen fokuserar vi på metoden fastpänning i bälte. RSMH:s krav är också att:

Barnkonventionen följs och att fastspänning av barn och unga upphör omedelbart.

De bältesläggningar som sker, vid extrema fall, ska alltid dokumenteras och rapporteras till Socialstyrelsen.

Tvångsåtgärder som fastspänning i bälte ska kunna överklagas i efterhand.

RSMH är inte emot tvångsvård, även om den kan vara problematisk. Det vi ställer oss mot är kränkande tvångsåtgärder. Vi ser fall i Sverige där personer isoleras i månader och till och med år, bältesläggning sker rutinmässigt och under lång tid utan att andra metoder prövats, och långtidsverkande icke nödvändiga mediciner injiceras under tvång. När det ser ut så trots att vi har en tydlig lagstiftning, så behövs en nollvision. Kränkande tvångsåtgärder leder till att en stor del av patienterna får långvarig PTSD, blir svårt traumatiserande och inte vågar söka vård igen. Det är oacceptabelt.

En nollvision är något man formulerat inom många andra områden för att ha något att sträva emot. Med en nollvision kan aktörer kan samlas och titta på hur vi skapar mesta möjliga medmänskliga vård.

Vården behöver själva arbeta fram metoder och arbetssätt för att minska tvångsåtgärder som kan skada och traumatisera. RSMH anser att det är övergripande viktigt att hela tiden ha en medmänsklig inställning till patienter, där samtal och att lugna och informera patienter ska vara i främsta fokus. All typ av tvång ska vara en absolut sista utväg.

På till exempel Mölndals sjukhus har man arbetat medvetet med att minska tvångsåtgärder. Där har personalen arbetat målinriktat och skapat en modell som gör att de lyckas bryta in utan att exempelvis behöva spänna fast en patient. Personalen har vittnat om att de egentligen inte gjort något nytt, utan använt kunskap som redan finns i psykiatrin.

SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, utreder just nu alternativ till tvångsåtgärder på uppdrag av regeringen, den utredningen ger förhoppningsvis en del konkreta svar.

Tvångsåtgärder används inom ramen för LPT, Lagen om psykiatrisk tvångsvård.

För att vårdas enligt LPT, behöver tre krav uppfyllas. Personen ska ha en allvarlig psykisk störning, behöver psykiatrisk vård dygnet runt och motsätter sig den vård som behövs. Tvångsvård är ingenting som RSMH vänder sig mot, utan det är i många fall nödvändigt.

I sluten tvångsvård kan tvångsåtgärder användas. Men bara om det inte finns något annat sätt att vända på en akut situation som är farlig för dig eller någon annan.

Det vi på RSMH ser är att lagen i dag inte tillämpas så. Tvångsåtgärder sker i högre utsträckning än vad lagen tillåter.

När det är fara för liv, i en urakut situation, förstår vi att det finnas skäl att använda metoden. Men verkligheten ser oftast inte ut så, utan metoden används i högre utsträckning än vad lagen tillåter.

RSMH kräver att de bältesläggningar som fortsatt ändå sker, vid extrema fall, alltid ska dokumenteras och rapporteras till Socialstyrelsen.

Tvångsåtgärder som fastspänning i bälte ska också kunna överklagas i efterhand.

Det beror på vilken tvångsåtgärd vi pratar om. Men generellt sett är metoder som inte kränker patienten att föredra. Vilken metod som är mest skadlig för patienten är individuellt.

Att bli bältad kan exempelvis innebära ett trauma för patienten och kan förvärra tillståndet. Fastspänning i bälte kan också ge fysiska skador och i värsta fall orsaka dödsfall.

Det finns andra metoder som inte kränker patienten och som också används i delar av landet.

Precis som en nollvision för exempelvis trafikdöd, är en nollvision för tvångsåtgärder möjlig.

I en situation som kräver att många aktörer enas för att nå fram till målet, är en nollvision ett bra verktyg. Det möjliggör att alla inblandade har samma bild av vad det slutgiltiga målet är.

Det finns också alternativa metoder som enligt forskning är effektiva i sammanhanget.

Nollvision för tvångsåtgärder inom vården

RSMH arbetar för en vård där tvångsåtgärder endast används som en sista utväg. Tvångsåtgärder som exempelvis fastspänning och isolering kan vara både skadliga och traumatiserande för patienter. Vi anser att vården istället bör fokusera på att utveckla metoder och arbetssätt som minskar behovet av tvång. Att skapa trygghet genom samtal, tydlig information och en medmänsklig inställning är avgörande för att kunna lugna patienter i utsatta situationer.

Det finns goda exempel att inspireras av inom vården. På Mölndals sjukhus har personalen lyckats minska användningen av tvångsåtgärder genom att systematiskt använda befintlig kunskap om bemötande och konfliktlösning. Istället för att tillgripa tvång har de utvecklat metoder för att avleda och lugna patienter, med positivt resultat.

Vi ser fram emot resultaten från Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU), som just nu utreder alternativ till tvångsåtgärder på uppdrag av regeringen. Förhoppningsvis kan denna utredning ge vården fler verktyg och konkreta vägar framåt för en tryggare och mer respektfull vård.

Namninsamling

Nollvision mot tvångsåtgärder

RSMH kräver att regeringen formulerar en nollvision tvångsåtgärder. Det gäller såväl fastspänning i bälte som tvångsmedicinering och isolering. Det långsiktiga målet bör vara att metoderna fasas ut till förmån för mer moderna och humana metoder.

Skriv under mot tvångsåtgärder


Ungas psykiska hälsa

Ditt stöd hjälper människor att återhämta sig från psykisk ohälsa – ge din gåva nu 

Vi påverkar

Ta vara på ungas erfarenheter för att bekämpa den psykiska ohälsan

Den psykiska ohälsan bland unga ökar. En utveckling som bör tas på högsta allvar. RSMH tror på förebyggande insatser och ökad kunskap. Ungas möjligheter till återhämtning och stöd att återgå till studier behöver stärkas. För att nå fram, behöver de unga själva involveras och lyssnas på.

Krav och förväntningar bidrar till ökad psykisk ohälsa bland unga

Psykisk ohälsa hos unga har ökat sedan 1980-talet. Det gäller både lättare psykiska besvär till mer allvarligare psykiatriska tillstånd. Socialstyrelsen har i återkommande rapporter konstaterat att psykisk ohälsa har ökat bland barn och unga vuxna. Ökningen har ägt rum över en längre tidsperiod och grundar sig på data om psykiatriska diagnoser som ställs inom hälso- och sjukvården och som inrapporteras till Socialstyrelsens nationella register.

Allt fler barn och unga vårdas i barn-och ungdomspsykiatriska heldygnsvården inklusive tvångsvården. Antalet unga som behandlas för exempelvis för depression och ångestsyndrom har ökat.

I rapporten “Inte bara överleva, utan faktiskt också leva” av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, så upplever unga (13–25 år) att egna och andras krav och förväntningar är de främsta orsakerna till psykisk ohälsa. Detta kopplas framför allt till skola, framtid, social status och utseende.

Trots att vi idag pratar mer om psykisk ohälsa i samhället generellt, upplever många av våra medlemmar att det fortfarande finns stigma kring ämnet. Den ansträngda vården ökar också risken för att tvång används mot unga patienter.

RSMH:s krav: Lyssna på unga, jobba förebyggande och ta frågan på allvar

RSMH anser att utvecklingen med sämre psykisk hälsa hos unga måste tas på fullaste allvar. Vi kräver ett större krafttag kring förebyggande insatser för att stärka ungas psykiska hälsa.

Det är också viktigt att börja lyssna på de som berörs. Vi ser alltför ofta att unga inte blir lyssnade på, får göra sin röst hörd eller vara med och påverka. För att nå förändring krävs både ökad kunskap om barn- och ungas psykiska ohälsa, liksom ökat inkludering i olika processer. Det krävs ett samarbete mellan olika aktörer och på olika nivåer för att främja den psykiska hälsan.

Ungas möjligheter till återhämtning och att få stöd och hjälp för att återgå till studier behöver stärkas. Ingen ung person ska tvingas avbryta sina studier på grund av psykisk och social ohälsa. Här är psykiatrisk rehabilitering, i form av Supported Education att föredra. Alla elever i skolan ska ha tillgång till god hälsovård och stöd kopplat till psykisk hälsa.

RSMH har drivit igenom personliga ombud för vuxna med långvarig, allvarlig psykisk ohälsa. Det är något vi anser borde införas även för barn och unga. Unga behöver få kunskap om rättigheter, stöd och hjälp för att må bättre.

Är du ung och vill engagera dig i RSMH?

Vi ordnar regelbundet läger och träffar för unga som vill vara med i vår rörelse, hitta gemenskap och kämpa för psykisk och social hälsa tillsammans. Vill du vara med? mejla malin.wigg@rsmh.se så berättar vi mer!


Goda levnadsförhållanden

Ditt stöd hjälper människor att återhämta sig från psykisk ohälsa – ge din gåva nu 

Vi påverkar

Fattigdom främjar inte psykisk hälsa

När en person drabbas av psykisk ohälsa och inte kan arbeta eller studera som vanligt, är det viktigt att det finns stöd från samhället. RSMH jobbar för att påverka beslutsfattare och samhälle i frågan på många plan.

Prioritera möjlighet till återhämtning

Personer med psykisk ohälsa har rätt till ett bra liv och att vara delaktiga i samhället. Förutom bättre mående innebär ett aktivt stöd från det allmänna och en bra levnadsnivå att trycket på den psykiatriska heldygnsvården minskar

RSMH arbetar för att beslutsfattare ska skapa bättre ekonomiska förutsättningar för de grupper som har högre risk att drabbas av ofrivillig ensamhet och psykisk ohälsa.

Till exempel anser vi att sjukersättning och försörjningsstöd bör höjas. Dessutom bör alternativa försörjningssätt undersökas. Sjukförsäkringsregler behöver anpassas och vara flexibla så att det blir möjligt att återhämta sig. 

Vi arbetar också för att existensminimum ska inkludera sociala och sociokulturella aktiviteter, i synnerhet för barn, unga och särskilt utsatta grupper. Att ha förutsättningar att ingå i sociala sammanhang är en mänsklig rättighet. 

Följande mål har vi satt upp i vårt principprogram:

Alla personer med psykisk och social ohälsa har en trygg ekonomi som räcker till ens utgifter och möjliggör socialt umgänge

Personer med psykisk och social ohälsa har lika god levnadsstandard som befolkningen i övrigt.

Personer med psykisk och social ohälsa har samma möjlighet som andra till bostad, utbildning och arbete.

Personligt ombud och ACT-team ska finnas i hela landet.

Personligt ombud är ett stöd som inte är direkt kopplat till en myndighet. Det gör att personer som har tappat förtroendet för myndigheter, kan ta emot stöd och hjälp. Utvärderingar visar att ombuden blivit en viktig stödfunktion för att kunna återhämta sig till ett självständigt liv.

RSMH var med i införandet av personligt ombud och driver nu också frågan om att behålla statsbidragen. Läs mer och skriv under vår namninsamling här. 

Andra viktiga stöd för att personer med psykisk och social ohälsa ska kunna bo och leva som andra är att ha boendestöd och en meningsfull sysselsättning.

RSMH:s mål är att alla med psykisk och social ohälsa har en trygg ekonomi och rätt till samma möjlighet som andra till bostad, utbildning och arbete. Delar av bristande sociala färdigheter som personer med psykisk ohälsa kan upplevas ha, som exempelvis initiativlöshet, kan till stor del handla om bristen på ekonomiska medel.  

För att den utbredda psykiska ohälsan ska minska, behövs utöver terapi och mediciner även strategier för att minska de ekonomiska klyftorna i samhället. Detta är ett budskap vi för ut i till exempel möten med politiker och genom vårt samarbete med Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa. Här kan du läsa senaste NSPH-rapporten som kretsar kring just livsvillkor och ekonomi.  


Ofrivillig ensamhet

Ditt stöd hjälper människor att återhämta sig från psykisk ohälsa – ge din gåva nu 

Vi påverkar

Ofrivillig Ensamhet – Ett Allvarligt Samhällsproblem

Ofrivillig ensamhet är ett växande folkhälsoproblem som påverkar både individen och samhället. RSMH försöker påverka beslutsfattarna för att öka kunskapen och för att skapa goda förutsättningar så civilsamhället kan bidra med att skapa gemenskap och bryta ensamhet.

Ofrivillig ensamhet – en samhällsutmaning RSMH arbetar för att lösa

Ofrivillig ensamhet påverkar både individer och samhället i stort. Ensamhet är inte bara en känsla utan ett allvarligt folkhälsoproblem, som kan leda till ökad risk för psykisk ohälsa och förtida död. Studier visar att långvarig social isolering har en lika negativ inverkan på hälsan som rökning och fetma. Det är en utmaning som påverkar hälsan, arbetsförmågan och ekonomin – och som dessutom innebär stora kostnader för samhället.

Civilsamhället måste ges en chans att bryta ensamhet. Social hälsa är vägen till mental hälsa. RSMH:s träffpunkter är det enda alternativet för många människor.

En stor del av arbetet handlar också om att driva frågor kring goda levnadsförhållanden. Vi på RSMH ser tydligt sambanden mellan ofrivillig ensamhet, psykisk ohälsa och fattigdom.

För att motverka ensamhet behövs ett starkt och långsiktigt stöd till civilsamhället, så att organisationer som RSMH kan fortsätta sitt viktiga arbete.

Ofrivillig ensamhet är kopplad till ökade hälsorisker, som hjärt- och kärlsjukdomar, depression och förtida död. Ensamhetens påverkan är lika allvarlig som rökning och fetma. Ensamhet kostar samhället miljarder i ökade sjukvårdskostnader och sjukfrånvaro. Förebyggande insatser kan avlasta både vården och ekonomin.

Alla är ensamma ibland. Det är inte farligt i sig. Men forskningen visar tydligt att långvarig ofrivillig ensamhet kan leda till psykiska hälsoproblem som ångest och depression och i värsta fall självmord. Dessutom orsakar den fysiska problem som nedsatt immunförsvar, hjärt- och kärlsjukdomar och ohälsosamma vanor som i sin tur kan orsaka andra fysiska sjukdomar. Känslan av ensamhet kan innebära att man försöker dämpa obehagskänslor genom att till exempel röka, dricka alkohol eller äta för mycket.

Problemet med ensamhet handlar alltså inte om tristess utan att det snarare riskerar att leda till ett livshotande tillstånd.

Som medlem i RSMH har du möjlighet att och uppmuntras till att göra din röst hörd. Tillsammans engagerar vi oss kring opinionsbildning och frågor som berör oss både lokalt och globalt. Du kan påverka på individ-, organisations- och samhällsnivå. Tillsammans bygger vi en stark gemenskap där vi stöttar varandra och skapar en framtid utan stigma. Med hjälp av din erfarenhet och kunskap kan vi bli starkare tillsammans. Undrar du något, bolla gärna med styrelsen i din lokala förening. Är du ännu inte medlem? Bli det här.  


Jämlikhet i vård och omsorg

Ditt stöd hjälper människor att återhämta sig från psykisk ohälsa – ge din gåva nu 

Vi påverkar

Rätt till en likvärdig vård

I dag innebär allvarlig psykisk ohälsa att livet i genomsnitt förkortas 15–20 år. Det vill vi på RSMH förändra. Vi är en rörelse som kräver en vård som möter varje individs behov och som ger stöd på lika villkor. Vi kämpar för rättigheter och jämlikhet i samhället i allmänhet och i vården i synnerhet. Ett samhälle som erbjuder en jämlik vård är ett starkare samhälle. Tillsammans kan vi skapa förändring.

Så arbetar RSMH för en jämlik och god vård för alla

Alla människor har rätt att få sina grundläggande mänskliga rättigheter tillgodosedda. Även människor med psykiska funktionsnedsättningar. Vi som har erfarenheter av psykisk och social ohälsa ska inte diskrimineras. RSMH vill därför se en medmänsklig vård som bemöter varje individ utifrån dess förutsättningar och behov. Vi kämpar för ökad delaktighet. Den som får vård och stöd ska få vara med och utforma den, bli väl bemött, sedd, och hörd. Övergrepp och obefogat tvång inom vården måste upphöra. 

RSMH bildades av bland annat patienter från dåtidens mentalsjukhus, en grupp som i många sammanhang betraktades som andra klassens medborgare. Samma år som bildandet, 1967, blev RSMH remissinstans. Sedan dess har vi kämpat för att mänskliga rättigheter ska gälla även för människor med psykisk ohälsa. Vi har avslöjat vårdskandaler, varit bidragande till att de gamla mentalsjukhusen stängdes igen och vi har arbetat för att krossa fördomar mot människor med psykisk ohälsa. Vi drev även igenom personligt ombud på 90-talet. Läs mer om RSMH:s historia.

Med brukarinflytande menar vi att den som får vård och stöd ska vara med och utforma den. Den som söker vård har rätt att bli hörd och lyssnad på – därför är det viktigt att vården har kunskap och resurser att jobba med bemötande och medmänsklighet. All vård ska utgå från hela människan med flera insatser samtidigt. Idag är det inte alltid så. Vi vill till exempel att självinläggning ska vara en självklar rättighet i psykiatrin. Brukare och anhörigas erfarenheter ska tas tillvara i vården. Brukarrörelsen som RSMH är en del av behöver få mer inflytande så att vi kan skapa förändring.

Att få bort tvånget inom den psykiatriska vården är centralt för RSMH. Att bli utsatt för våld är inte bara kränkande, det försämrar också den psykiska hälsan ytterligare. Dessutom påverkar det människors förtroende för samhället och viljan att ta emot vård. Vi vill se mindre tvång och förtryck inom psykiatrin, och mer inflytande, delaktighet och medmänsklighet. Läs mer här om vår nollvision gällande tvång inom psykiatrin. 

Det finns mycket vi kan göra för att stötta personer med psykisk ohälsa till bättre mående, men i grunden är det samhället som måste förändras. Därför ställer RSMH radikala krav, för vi vet att en mer medmänsklig vård är möjlig.

Vi arbetar med politiskt påverkansarbete genom remissvar, debattutspel, kampanjer och samtal med beslutsfattare. Vi gör det både nationellt och via våra många lokalföreningar. Vi arbetar tillsammans genom att försöka nå fram till beslutsfattare och informera om hur livsvillkoren ser ut för människor med psykisk ohälsa. Vi ställer tydliga krav när vi träffar politiker och beslutsfattare och bidrar med kunskap eller skriver remissvar till olika utredningar och politiska förslag. 


Reagera

Reagera

Skriv under för att stötta vår kamp

Din röst och dina erfarenheter hjälper oss att driva på för verklig samhällsförändring och stärka egenmakt för alla som lever med psykisk ohälsa. Vi tror på kraften i att vara många, och med dig vid vår sida kan vi tillsammans göra ännu större skillnad. Skriv under för våra viktigaste frågor.

Stoppa försämringen av högkostnadsskyddet!

Regeringen föreslår en kraftig försämring av högkostnadsskyddet för läkemedel, vilket skulle drabba människor som redan har det tufft ekonomiskt och många som lever med psykisk ohälsa. Förslaget måste stoppas.

Regeringen vill att patienter ska betala en högre egenavgift. Totalt handlar det om 900 kronor mer varje år innan en person kan få frikort.

Vi är flera organisationer som gemensamt har startat en namninsamling för att stoppa förslaget.

Jag vill skriva under mot ett höjt högkostnadsskydd

Behåll personliga ombud

RSMH drev igenom införandet av personliga ombud i Sverige på 90-talet.

Syftet var att männniskor med allvarlig psykisk ohälsa skulle få hjälp att få sina rättigheter tillgodosedda.

I dag finns personliga ombud i en stor del av landets kommuner. Men verksamheten är hotad. Den statliga utjämningskommittén har nämligen föreslagit att statsbidragen för personliga ombud slopas.

Det kan komma att få stora konsekvenser. Skriv under för att behålla statsbidraget.

Jag vill skriva under för personliga ombud

Stoppa bältesläggning

Fastspänning i bälte är en av flera tvångsåtgärder som vården kan ta till inom den slutna psykiatriska vården. Men fastspänning i bälte har negativa och direkt skadliga effekter. Och lagen är tydlig, metoden ska bara användas i absoluta undantagsfall. Trots det fortsätter bältning att användas i större utsträckning än lagen tillåter. Nu kräver RSMH att regeringen sätter upp en nollvision. Skriv under vårt upprop för en mänskligare vård.

Jag vill skriva under för en nollvision för tvångsåtgärder
Bli medlem

Bli medlem nu

Engagera dig för gemenskap och psykisk hälsa.

Jag vill bli medlem