Vill vi ha ett samhälle där återhämtning straffas? 

I Almedalen står RSMH:s bord i Hälsans Trädgård obemannat under måndag till onsdag. I stället möts besökaren av budskapet “Vi vågar inte stå här”.  

Det är inte ett symboliskt budskap. Det här är verkligheten för många av våra medlemmar som vill komma och delta men som inte vågar, eftersom de är rädda att deras sjukersättning ska dras in. Otydlig tillämpning av socialförsäkringsbalken leder till att människor med psykisk ohälsa avstår från att engagera sig i föreningslivet, delta i mötesplatser och berätta om sina erfarenheter.  

För många är RSMH:s mötesplatser en väg ut ur isolering och en viktig del av återhämtningen. Men det som borde ses som ett steg mot bättre hälsa riskerar i stället att tolkas som bevis på arbetsförmåga. 

Att orka delta i en mötesplats är inte samma sak som att klara ett arbete på den reguljära arbetsmarknaden. Konsekvensen blir att människor lär sig att det säkraste är att stanna hemma. Ett system som borde stödja återhämtning riskerar i stället att motverka den. 

Vårt krav är tydligt: Försök till återhämtning ska inte användas som bevis mot den som försöker återhämta sig.

Ingen ska behöva välja mellan sin försörjning och sin rätt att delta i föreningslivet. 

Det obemannade bordet visar inte att våra medlemmar saknar röster. Den visar att alltför många har lärt sig att det kan vara riskabelt att använda dem.

Mer information om kampanjen
Kampanjen är framtagen i samarbete med studenter på Berghs School of Communication. För intervjuer på plats under veckan, kontakta RSMH:s kanslichef Hanna Navier, 0704208247.

RSMH under Almedalsveckan

RSMH finns på plats måndag-torsdag i Hälsans Trädgård på S:t Hansagatan 3.
Onsdagen 24 juni klockan 17 arrangerar vi seminarium:
Psykisk ohälsa ➔ Fattigdom ➔ Ensamhet. Hur bryter vi den ofrivilliga ensamheten när välfärden sviker? Läs mer här

Vi fikar mot ensamhet!
Torsdagen den 25 juni öppnar vi montern och bjuder tillsammans med RSMH Kamratringen Gotland alla besökare på kaffe. Välkommen förbi och prata med oss, och bidra till Sveriges största fika mot ensamhet! Vi bjuder på kaffet. 

Vill du träffa oss? 
RSMH:s intressepolitiska talesperson Jenny Wetterling och kanslichef Hanna Navier finns på plats under hela Almedalsveckan. Kontakta oss gärna om du vill ses och diskutera våra frågor.  

Jenny Wetterling:  
jenny.wetterling@rsmh.se
070 614 45 24 

Hanna Navier:  
hanna.navier@rsmh.se
070 420 82 47